Artist Forum banner

Welke kleuren maken rood?

1 reading
17K views 16 replies 10 participants last post by  Deblee  
#1 · (Edited)
Ik ben gevraagd om een grootschalig kunstwerk te schilderen met verf op oliebasis, die je gebruikt op huizen en die niet snel droogt of gemakkelijk mengt. Geen probleem, ik heb dat probleem echter omzeild, maar ze gaven me de verkeerde kleur ROOD, die meer MAHOON is, een roodbruin, een mahoniebruin.

Ik heb het maanden geleden teruggestuurd en hen verteld dat het de verkeerde kleur rood is en dat het rood niet overeenkomt met de kleur van het shirt van de leerling (omdat het schilderij voor een school is).
Ze hebben het me net teruggegeven en vertelden me dat de vrouwen in de verfwinkel zeiden dat 'je gewoon 'wit of zwart' moet toevoegen en dan krijg je rood.'

Hoe krijg ik precies rood uit mahoniebruin? En hoe maak ik rood? Omdat ik weet dat rood een primaire kleur is en ik weet dat je primaire kleuren niet maakt.
Verbeter me als ik het mis heb, maar met welke verven maak je de kleur ROOD zoals de primaire kleur rood?

#9 ·
Je hebt gelijk, je kunt geen rood maken. Dat gezegd hebbende, zou ik proberen wat oranje aan het bruinrood toe te voegen. Magenta en oranje geven een helder rood, is mij verteld, dus ik zou het proberen.
Ik zou ze moeten vragen om het oranje te kopen, maar aan de andere kant; Ik denk dat ze proberen te voorkomen dat ze nog meer geld uitgeven, dus daarom hebben ze me waarschijnlijk na drie maanden het bruinrood teruggegeven. Eerder in het jaar vroeg ik hen naar het 'nieuwe rood', maar hun excuus was dat het besteld was, drie maanden later gaven ze me hetzelfde bruinrood terug.

#5 ·
Ohhh jeeze... De mensen in de verfwinkel zijn Ăłf dom Ăłf denken dat jij dat bent. Je moet ze laten vallen, want je wordt gewoon weer genaaid. Weet je, rood is rood. Dat is het, het is rood en niets anders is rood. Je kunt rood niet maken. Rood is een van de 3 primaire kleuren - geel en blauw zijn de andere. Dus je "rood" is al gemengd met iets anders en het toevoegen van andere kleuren, of zwart/wit, zal het probleem alleen maar verergeren. Je hebt een cadmiumrood nodig, dat door mensen die huisverf maken soms "veiligheidskleuren" wordt genoemd.

#10 ·
Ohhh jeeze... De mensen in de verfwinkel zijn dom of denken dat jij dat bent. Je moet ze laten vallen, want je wordt gewoon weer genaaid. Weet je, rood is rood. Dat is het, het is rood en verder is niets rood. Je kunt rood niet maken. Rood is een van de 3 primaire kleuren - geel en blauw zijn de andere. Dus je "rood" is al gemengd met iets anders en het toevoegen van andere kleuren, of zwart/wit, zal het probleem alleen maar verergeren. Je hebt een cadmiumrood nodig, dat door mensen die huisverf maken soms "veiligheidskleuren" wordt genoemd.
Ik weet dat dit misschien een slechte zaak lijkt om te zeggen, maar ik hoop dat ze het contract ongeldig verklaren, want ze zijn vanaf het begin een doorn in mijn oog, omdat ze een klus van $300+ wilden voor minder dan $100. Ze zeiden dat $300 best duur was en ze overwegen het te verlagen. $300 is al vrij goedkoop voor de grootte van het bord dat ze me gaven om mee te werken.
Toen verwachtten ze om de een of andere reden dat ik BEIDE KANTEN zou schilderen voor die $300. :surprise:
Ik kwam hier pas achter toen een man in de groep (die me vroeg om het kunstwerk te schilderen) zich tot me wendde en vroeg wanneer ik het kunstwerk aan de volgende kant zou gaan reproduceren voor dezelfde $300. Dus in feite interpreteerden ze wat ik zei verkeerd en ik maakte hem duidelijk dat het $300 PER KANT is.
En nu ben ik door iemand gewaarschuwd dat ze blijkbaar op zoek zijn naar iemand anders om de klus af te maken omdat ik blijkbaar iets niet doe, maar die nieuwe persoon, weet ik, zal niet op dat kunstwerk schilderen totdat ze me mijn $300 betalen voor het werk dat ik heb gedaan.
Ze moeten me voor de gek houden en wilden het GRATIS hebben.
Dit is de laatste keer dat ik enig werk voor hen zal doen.

#7 ·
Als je roze had, kon je zwart toevoegen om rood te krijgen. Anders gewoon rood.
Ummm... nee. Ik weet dat we allemaal proberen elkaar niet voor de voeten te lopen, maar ik moet hier een beetje stampen, want dit is geen goed advies. Door zwart aan iets toe te voegen, krijg je geen zuivere kleur. Kan niet gedaan worden. Als je een Sherwin Williams in de buurt hebt, informeer dan bij hen. Ik weet dat ze ooit veiligheidskleuren op hun lijsten hadden. Mogelijk moet je vragen om "industriële" kleurenkaarten. Ik heb ooit alleen toners gekocht en mijn eigen gemaakt... Toners zijn de kleuren die ze aan basissen toevoegen om verven te maken.

#11 ·
Ja, je wordt gebruikt. Zorg ervoor dat je beloftes nakomt, wees eerlijk, maar ga niet te ver. Als je geld hebt aangenomen, moet je misschien voorzichtig zijn, maar anders klinkt het alsof ze het niet serieus menen. Of je hebt er te lang over gedaan. Maar ik heb geleerd dat veel mensen als klant niet te vertrouwen zijn... Iets met geld veroorzaakt een mysterieuze psychische ziekte.

#12 ·
Ja, je wordt beetgenomen. Zorg ervoor dat je beloftes nakomt, wees eerlijk, maar ga niet te ver. Als je geld hebt aangenomen, moet je misschien voorzichtig zijn, maar anders klinkt het alsof ze het niet serieus menen. Of je hebt er te lang over gedaan. Maar ik heb geleerd dat veel mensen als klant niet te vertrouwen zijn... Iets met geld veroorzaakt een mysterieuze psychische ziekte.
Ik ben geduldig met ze. Ze hadden me gevraagd om dit kunstwerk te maken sinds augustus 2015, ik legde ze alles uit wat ik nodig zou hebben zodat het goedkoper voor ze zou zijn, dat legde ik uit. Ze deden er meer dan een maand over om me de materialen te bezorgen die ik nodig zou hebben om te beginnen, prima. Misschien waren ze er niet klaar voor, dus werkte ik eraan tot ik bij het rood kwam en besefte dat het de verkeerde kleur was, ik heb ze op de hoogte gebracht. Ik bleef werken aan wat ik kan zonder het rood. Maar eerlijk gezegd, ik denk dat ze het niet serieus menen en eigenlijk niet weten hoeveel een kunstwerk echt kost.
Misschien hadden ze verwacht dat ik zou zeggen: 'oh, weet je wat, aangezien ik je een beetje ken, laat ik het gewoon gratis schilderen.' Begrijp me niet verkeerd, ik vind het niet erg om een kunstwerk gratis te maken, maar niet onder deze omstandigheden.

#13 ·
Lessen geleerd, zoon... Laat de klant nooit leveren, maar gewoon betalen. De beste manier om hen geld te besparen op materialen is om een lijst te maken, deze op te tellen, hen vooruit te laten betalen en ze te laten betalen. Op die manier gebruik je geen geld, breng je ze geen extra kosten in rekening en sta je niet op een zijspoor te wachten op hen. Bovendien krijg je de klus geklaard en zie je er niet uit als een dwaas - je weet dat ze fouten nooit zullen toegeven. Maar word niet te zuur. Er zijn veel goede mensen daarbuiten! Ik word zelden beetgenomen en mijn vroegtijdig waarschuwingssysteem is een rotzak. Ik wed dat de rest van jullie daar ook knikt. Goed om af en toe nuchtere discussies te voeren!

#14 · (Edited)
Rood is een secundaire kleur en kan als zodanig gemakkelijk worden gecreëerd door Magenta (een primaire kleur) te mengen met Geel (een primaire kleur).

De meeste kleuren met de naam "Roos" iets-of-anders op hun labels vertegenwoordigen vrij nauwkeurige versies van Magenta - ze komen in ieder geval zo dicht mogelijk bij een echt Magenta als ik heb gevonden.

Winsor & Newton's Transparent Yellow 653 (PY128), gemengd met Winsor & Newton's Permanent Rose 502 (PV19), creëert Rood, op voorwaarde dat er een beetje wit aan het mengsel wordt toegevoegd.

W & N Transparent Yellow en Permanent Rose zijn transparante kleuren en hebben als zodanig een beetje wit nodig dat ermee wordt gemengd om hun volledige chroma te bereiken, verder dan wat hun masstone laat zien.

U lijkt echter een soort "bruin" of "kastanjebruin" te hebben gekregen, die elk een nogal vergrijsde versie van rood zijn. Ik kon ook geen zuiverder of hoger-chroma rood creëren met een kleur die al vergrijsd is, dus ik heb geen productief antwoord op uw probleem, behalve dat u een primaire kleur zoals Magenta moet gaan kopen als een extra kleur voor de kleuren die u al heeft.

#16 · (Edited)
Eerlijk gezegd, dit draadje is super verhelderend geweest! Ik dacht ook altijd dat rood niet gemaakt kon worden omdat het een primaire kleur is, maar ik ben onlangs op een gids gestuit die diep ingaat op de wetenschap en theorieën achter het mengen van rood - zoals hoe bepaalde tinten magenta en geel eigenlijk iets heel dichtbij kunnen creëren, vooral in digitale en pigment termen. Als je nieuwsgierig bent (of gewoon wilt geek-en over kleurentheorie zoals ik), hier is het artikel, paintlogs.com/what-colors-make-red/ - het is een geweldige uiteenzetting van wat mogelijk is en wat niet, afhankelijk van het medium dat je gebruikt.

Toch ben ik het hier met anderen eens - als het gaat om het schilderen van iets dat een echt rood nodig heeft, is het beter om gewoon de exacte tint te kopen die je nodig hebt. Bespaart een hoop gedoe!

#17 · (Edited)
Als ik jou was, zou ik overschilderen wat ik al had geschilderd met een effen kleur, hen hun spullen en al het geld dat ze je gaven teruggeven en er als de gesmeerde bliksem vandoor gaan. Je wordt niet genoeg betaald voor de hoeveelheid gedoe die ze je bezorgen.